Hei, medverter. Jeg hadde nylig en gjest som bodde hos meg sammen med sin eldre mor. Jeg bor i et område der somrene blir ganske varme (rundt 32–38 °C er ganske normalt). Jeg holder klimaanlegget mitt på mellom 21–22 °C, men lar gjestene justere det innenfor rimelighetens grenser for å øke komforten. Jeg har aldri hatt et problem før denne siste gjesten. Hun uttrykte først bekymring for at hun følte seg varm, så jeg senket umiddelbart temperaturen til 68. Deretter senket hun den manuelt til 15 grader og forlot huset i de neste åtte timene. Når ingen er hjemme, og termostaten og sensorene ikke registrerer bevegelse, går systemet til 24 °C for å spare energi. Deretter klagde hun over at det var varmt igjen da hun kom tilbake. Jeg informerte henne om prosessen og fortalte henne at huset kjøles ned ganske raskt. Det endte med at jeg slo av denne funksjonen av frykt for at hun skulle bli opprørt.
Jeg prøver å være fornuftig overfor gjester, men 15 grader er latterlig, spesielt når man er ute i over 8 timer per dag. Det belaster ikke bare systemet, men huset vil aldri faktisk kunne nå den temperaturen når det er 40 grader ute. Til tross for at det var rundt 19 grader i huset under hele oppholdet, klagde hun tre ganger over temperaturen. Da jeg kom for å gjøre rent etter oppholdet, hadde hun lagt frem alle de tre ekstra teppene ved siden av dynen som allerede lå på sengen.
Bortsett fra dette var hun ikke en dårlig gjest, men heller ikke en du ville skryte av. Hun forlot stedet rent, men ignorerte de fleste utsjekkingsinstruksjonene. Jeg er usikker på hvordan jeg skal vurdere henne. Bør dette nevnes, eller skal jeg bare la det ligge og skrive en nøytral anmeldelse av henne?